Raňajky sú základ dna

Haha, preklep hneď v nadpise. To máme z toho, že sme neraňajkovali. A tento nevydarený rým je ešte to najmenšie, čo to spôsobilo. Jednoducho začať deň bez poriadnych raňajok je ako vstať blbou nohou – a ešte šliapnuť do lajna.

Vieš, prečo…

termicky-efekt ... je dobrý do raňajok zaradiť bielkoviny?
termicky-efekt… by mali mať raňajky zdroj komplexných sacharidov?
alarm-clock… raňajky stíhať, aj keď nie je čas?

1 Bielkoviny zníži pocit hladu

Stačí, aby tvoje raňajky boli aspoň z 20 % tvorené bielkovinami – hneď ťa viac zasýtia a zaplnia. (1) Regulujú totiž tvorbu dôležitých hormónov.

Či už sa jedná o všetkom známy inzulín, alebo napríklad ghrelín, GLP-2 a peptidy YY. Prisaháme, že nejde o náhodný zoskupenie písmen. Ale o hormóny, ktorý pôsobí na pocit sýtosti. A proteíny ich hladinu upravujú presne tak, aby nebol hlad.

Foto-1-3
termicky-efekt-white

… ale zdvihne náladu aj výkon

Nevie sa síce presne prečo, ale štúdie to potvrdzujú. Zrejme za to môže stabilizácia cukru v krvi a zvýšenie telesnej teploty.(2)

A ešte budeš mať vďaka bielkovinám jeden dôvod na radosť. Na ich trávenie spáliš úplne najviac energie zo všetkých makroživín. Takže si môžeš dať väčší objem za menej kcal – vlastne tak trochu chudneš už, keď ich ješ.(3)

Proteínové raňajky to riešia za teba

V jednej porcii máš dostatok bielkovín a na výber hromadu príchutí. Takže si fakt pochutnáš a navyše nebudeš strácať čas zložitou prípravou. Stačí zaliať a máš hotovo.

 

2 S komplexnými sacharidmi nebudeš mať hneď hlad

Horská dráha môže byť sranda - ale nie, keď na nej nastúpi cukor v tvojej krvi. Akonáhle spadne dole, začnú ti padať oči únavou. Vystrelí hore a s ním aj tvoja žravosť. Komplexné sacharidy ale túto divokú jazdu dokážu skrotiť.

Foto-2
inzulin

Čo je to vôbec?

Úplne zjednodušene je to presne to, prečo nebudeš mať dlho hlad. Trochu odbornejšie je to reťazec sacharidov (tzv. polysacharidy), ktorý drží pohromade. Aby ich telo spracovalo, musí ich od seba najskôr oddeliť – a to trvá. Čím komplexnejšie, tým dlhšia doba trávenia.

Napríklad takú lyžičku cukru (monosacharid) stráviš za 20 minút. Zato na rovnaké množstvo ovsených vločiek (polysacharid) budeš potrebovať až 3 hodiny. Navyše ti nebude lietať cukor v krvi a s ním tvoje chute.

Aký polysacharidy si dáš na raňajky ty?

Ovsené vločky aj pohánka sú nielen skvelým zdrojom komplexných sacharidov, ale aj vlákniny. A tá je pre správny trávenie sakra dôležitá. Každý deň môžeš mať inú kašu – podľa toho, čo do nej zamiešaš.

 

3 Poriadne raňajky stihne fakt každej

Alebo by aspoň teda mal. Podľa výskumu totiž jej NEPLÁNOVANÉ (čo je dôležitý) vynechávanie môže viesť k priberaniu. (4) Kdeže, káva s cigarou ale ako raňajky neberiem.

Foto-3
Foto-4

Čo sa stane, keď vynecháš raňajky?

Ten 20. budík sa záhadne sám zatlačil. A zrazu nestíhaš, klasika. Hovoríš si, že to bez raňajok dáš a nejako to vyriešiš za pochodu. Lenže ten pochod trvá a ty už nemôžeš.

A tak sa vrhneš na párok s kečupom na benzíne. Kalórií ako prasa, zato nutrične trochu prasáreň. Akurát budeš za chvíľku znova futrovať, pretože ťa to poriadne nezasýti. A väčšinou sa to potom s tebou vezie celý deň.

Toto stihneš, aj keď nestíhaš

Ak ideš neskoro, tak ťa tie 2 minúty nevytrhnú. Za tú chvíľku si pripravíš poriadne raňajky plné bielkovín a komplexných sacharidov, čo ťa zasýti. A ešte si na nej zmlsneš.

 

Proteín nie je zázračný prášok na chudnutie. Pretože nič také jednoducho neexistuje. Ale kvalitný a hlavne dostatočný príjem bielkovín ti môže sakra pomôcť.

Daniel Sosýn
Konateľ spoločnosti

Pri štúdiu medicíny som zistil, ako telo funguje a čo potrebuje. Lenže dostať do seba športovú výživu bolelo – hlavne teda moje chuťové poháriky. Preto som nakoniec prestal hľadať a začal tvoriť. Aby stopercentne fungovala aj chutila. Ako doktor a športovec potvrdzujem, že zdravie nemusí byť utrpenie. Naopak by sme si ho mali užívať.

Kam dál?

Metódy spracovania proteínu ako základ jeho kvality

Proteínové prípravky sú spracovávané rôznymi metódami, ktoré určujú aj ich výslednú kvalitu a cenu…

Ako a kedy dávkovať proteín? Tajomstvo je v individualite každého z nás

Objav, ako správne dávkovať proteín v závislosti na tvojej individuálnej potrebe a dennom režime. Poradíme ti, kedy najlepšie využiješ konkrétne druhy proteínu…




Zdroje:

  1. https://doi.org/10.3945/ajcn.112.053116
  2. https://doi.org/10.4236/HEALTH.2011.36065
  3. https://doi.org/10.1096/fasebj.29.1_supplement.746.5
  4. https://doi.org/10.1080/10408390903467373
  • MUDr. Daniel Sosýn

    konateľ spoločnosti

    Dan vyštudoval Lekársku fakultu Univerzity Palackého. Je nadšencom bojových športov a fitness všeobecne. Sám si zažil vo fitku to trápenie, ktoré poznáme všetci - Trpíš nepožívateľné chute proteínov len preto, že do seba chceš dostať trochu bielkovín. Preto sa rozhodol založiť Protein & Co. , pretože verí, že aj na športovú výživu sa človek môže tešiť.

Grafický návrh vytvoril a na Shoptet implementoval Tomáš Hlad & techka s.r.o.